Banai Poland
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Polska
  • Świat
  • Biznes
  • Moto
  • Kultura
  • Rozrywka
  • Technologie
  • Sport
Dołączyć
Biuletyn
  • Strona Główna
  • Polska
  • Świat
  • Biznes
  • Moto
  • Kultura
  • Rozrywka
  • Technologie
  • Sport
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Banai Poland
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna Biznes

Biedronka zapłaci za “Tarczę antyinflacyjną”. Ponad 160 mln zł kary

22 września, 2023
A A
Biedronka zapłaci za “Tarczę antyinflacyjną”. Ponad 160 mln zł kary
FacebookTwitterPinterestStumbleuponVKTelegram

“Skomplikowane zasady, niewspółmierne korzyści i ograniczona dostępność regulaminu – tak można podsumować udowodnione przez UOKiK praktyki Jeronimo Martins Polska w zakresie prowadzonej w sklepach sieci od kwietnia do czerwca 2022 roku ogólnopolskiej akcji Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” – poinformował UKOiK w komunikacie.

Akcja, która miała być odpowiedzią sieci na wzrost inflacji, była reklamowana na dużą skalę hasłem “Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę” – przypomniano.

Wiele warunków do spełnienia

Po zbadaniu sprawy przez inspektorów stwierdzono naruszenie przez Jeronimo Martins Polska zbiorowych interesów konsumentów.

Jak się bowiem okazało, nie wystarczyło znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo, ale oprócz tego trzeba było spełnić wiele innych warunków.

ZOBACZ: Sylwestrowy cud Orlenu nie łamał przepisów. UOKiK zakończył postępowanie

“Należało go kupić w obu sklepach oraz spełnić dodatkowe liczne i nieoczywiste warunki wskazane w regulaminie. Określał on m.in. konkretne sklepy konkurencyjne i terminy zakupów, konieczność wykonania zdjęcia etykiet produktów, zachowania rachunków, zgłoszenia elektronicznego oraz wysyłki pocztą na własny koszt kompletu dokumentacji” – wyjaśnił UOKiK. 

Po drugie, Biedronka deklarowała, że zwróci różnicę w cenie, co sugerowało, że zwrot nastąpi w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem konsumenci mieli dostać ważny tylko 7 dni e-kod o wartości różnicy (czyli na przykład kilkunastu lub kilkudziesięciu groszy) na zakupy w sklepach sieci. 

Trzecia zakwestionowana praktyka dotyczy dostępności regulaminu, który opisywał wszystkie zasady akcji. Zgodnie z informacjami zamieszonymi w materiałach reklamowych, miał się on znajdować w sklepach, jednak nie był nigdzie wywieszony. Pracownicy Biedronki mogli go wydrukować i udostępnić wyłącznie na życzenie zainteresowanych klientów, co w praktyce czyniło zapoznanie się z regulaminem w sklepie niemożliwym.

Wbrew hasłom reklamowym warunki „Tarczy Biedronki antyinflacyjnej” były bardzo skomplikowane, a klienci sieci nie mieli możliwości skorzystać z promocji na zasadach przedstawionych w reklamach akcji.

Więcej o decyzji #UOKiK wobec Jeronimo Martins Polska 👉https://t.co/vHbr45QvW7

— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 13, 2023

Klienci nie dali rady z promocją

Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji poinformował, że firma Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowała żadnego zgłoszenia, które spełniałoby wymogi regulaminu “Tarczy Biedronki antyinflacyjnej”.

Zgłaszali się wprawdzie klienci, którzy znaleźli produkty tańsze niż w Biedronce, mimo tego nie zdecydowali się oni na dokonanie formalności wskazanych w regulaminie.

ZOBACZ: 115 mln zł kary dla Biedronki

– Jeronimo Martins Polska promowało akcję, która w materiałach reklamowych naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wprowadzający w błąd klientów sieci Biedronka przekaz marketingowy, mający przyciągnąć do sklepów rzesze konsumentów, dotyczył podstawowych warunków oferty – tego co powinni zrobić, co mogą zyskać i gdzie znajdą zasady akcji. Chwytliwe hasła przyciągają uwagę, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać, że konsumenci mają prawo do pełnej i rzetelnej informacji, której treść i sposób przekazywania nie są mylące – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

– Reklama nie może być zatem fałszywym wabikiem na konsumentów. Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę. Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji – dodał. 

Łącznie właściciel sieci Biedronka musi zapłacić 160 923 767 złotych kary. Decyzja jest nieprawomocna. 

Biedronka odpowiada

Na decyzję Urzędu zareagowało biuro prasowe sieci Biedronka, które stwierdziło, że akcja, “pomogła chronić miliony polskich rodzin przed skutkami rosnącej inflacji”.

“Tarcza Biedronki Antyinflacyjna to wyjątkowa i prekursorska na polskim rynku akcja, która pomogła chronić miliony polskich rodzin przez skutkami rosnącej inflacji” – przekazało PAP biuro prasowe sieci Biedronka/Jeronimo Martins Polska S.A.

ZOBACZ: Kontrowersyjna promocja w Żabce. Ministerstwo kieruje sprawę do prokuratury

Jak dodano, sieć “ubolewa”, że “urzędy państwowe, zamiast wspierać przedsiębiorców i miliony polskich rodzin w walce z inflacją, wikłają się w długotrwałe spory prawne, bezprecedensowo kwestionując zasady komunikacji z klientami dotychczas powszechnie przyjęte i niekwestionowane”.

“Jesteśmy zdeterminowani do obrony swoich racji przed niezawisłym sądem” – zapowiedziała sieć.

Spółka podkreśliła, że w trakcie 79 dni trwania akcji, ceny ponad 200 produktów oferowanych w jej ramach w sklepach sieci Biedronka nie wzrosły. “Tym samym zrealizowaliśmy publiczne zobowiązanie do niepodnoszenia cen w okresie, kiedy wskaźnik cen i usług konsumpcyjnych (inflacja CPI) wzrósł z poziomu 7,7 proc. w kwietniu, do 15,5 proc. w czerwcu 2022 r.” – zaznaczono.

dk/dsk/ Polsatnews.pl

Czytaj więcej

UdziałĆwierkaćPinUdziałUdziałUdział

Powiązane Artykuły

Darmowa poczta email bez reklam w zasięgu Twojej ręki
Biznes

Darmowa poczta email bez reklam w zasięgu Twojej ręki

Co z niedzielami handlowymi w grudniu? Chyba już wiemy! Będą zmiany
Biznes

Co z niedzielami handlowymi w grudniu? Chyba już wiemy! Będą zmiany

Wiemy, co dalej z zamrożeniem cen energii elektrycznej na 2024 rok. Czy czekają nas podwyżki?
Biznes

Wiemy, co dalej z zamrożeniem cen energii elektrycznej na 2024 rok. Czy czekają nas podwyżki?

Tańsze paliwo na wakacje. Zapowiedź Daniela Obajtka
Biznes

Tańsze paliwo na wakacje. Zapowiedź Daniela Obajtka

Tylko do 30.12.23 można skorzystać z ulgi 33% na przejazdy koleją! Jakie warunki trzeba spełnić?
Biznes

Tylko do 30.12.23 można skorzystać z ulgi 33% na przejazdy koleją! Jakie warunki trzeba spełnić?

Idą zmiany dla kierowców. Od stycznia w Polsce nowe paliwo. Co będzie wyróżniać benzynę E10?
Biznes

Idą zmiany dla kierowców. Od stycznia w Polsce nowe paliwo. Co będzie wyróżniać benzynę E10?

Banai Poland

We bring you the best Premium WordPress Themes that perfect for news, magazine, personal blog, etc. Visit our landing page to see all features & demos.

LEARN MORE »

Ostatnie wpisy

  • Robert Lewandowski zdeklasowany w Lidze Mistrzów! Tak źle nie było od dawna
  • Kris Jenner nie potrafi wymienić 1 piosenki Blink-182, grzebie w „What’s My Age Again” Travisa Barkera? Odniesienie
  • Minister rolnictwa Anna Gembicka w programie “Gość Wydarzeń”. Transmisja od godz. 19:20

Kategorie

  • Biznes
  • Kultura
  • Moto
  • Polska
  • Rozrywka
  • Sport
  • Świat
  • Technologie
  • Uncategorized
  • Polityka prywatności
  • Warunki korzystania
  • Kontakt

© 2022 Banai Poland - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Polska
  • Świat
  • Biznes
  • Moto
  • Kultura
  • Rozrywka
  • Technologie
  • Sport

© 2022 Banai Poland - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta strona korzysta z plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie.