Banai Poland
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Polska
  • Świat
  • Biznes
  • Moto
  • Kultura
  • Rozrywka
  • Technologie
  • Sport
Dołączyć
Biuletyn
  • Strona Główna
  • Polska
  • Świat
  • Biznes
  • Moto
  • Kultura
  • Rozrywka
  • Technologie
  • Sport
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Banai Poland
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna Sport

PGE Ekstraliga: Historyczny rok sukcesów Motoru Lublin

31 grudnia, 2022
A A
PGE Ekstraliga: Historyczny rok sukcesów Motoru Lublin
FacebookTwitterPinterestStumbleuponVKTelegram

Już na początku sezonu, w kwietniu, Mikkel Michelsen, Dominik Kubera i Wiktor Lampart wywalczyli mistrzostwo Polski par klubowych, a w sierpniu Lampart z Mateuszem Cierniakiem triumfowali w młodzieżowych mistrzostwach Polski par. To wydarzyło się pierwszy raz w historii krajowego speedwaya, by w jednym roku rywalizację par zarówno wśród seniorów, jak i juniorów ze złotymi medalami kończyli zawodnicy jednego klubu.

ZOBACZ TAKŻE: Stal Gorzów wystartuje pod nową nazwą

Po trzech z czterech turniejów głównie Cierniak z Lampartem zapewnili też Motorowi drużynowe mistrzostwo Polski juniorów.

Srebra Dominika Kubery w indywidualnych mistrzostwach Polski i Złotym Kasku (w obydwu tych rywalizacjach ustępował tylko Bartoszowi Zmarzlikowi), brąz Lamparta w indywidualnych mistrzostwach kraju juniorów, a ponadto indywidualne oraz drużynowe mistrzostwo świata juniorów Mateusza Cierniaka (Lampart w indywidualnych zajął czwarte miejsce), a także udział Kubery, Cierniaka i Lamparta w zdobyciu przez reprezentację Polski drużynowego mistrzostwa Europy U-23 – to sukcesy potwierdzające wyjątkowe tegoroczne osiągnięcia żużlowców z Lublina.

Od 2017 roku, po kilku latach bycia białą plamą na żużlowej mapie Polski, Lublin od najniższej drugiej ligi powrócił do rywalizacji na torze i od razu awansował klasę wyżej, w której też przebywał tylko rok. Promocję uzyskał po dramatycznej finałowej walce z ROW Rybnik skutecznie odrabiając w rewanżu czternastopunktową stratę ze spotkania wyjazdowego.

Zupełnie inny podmiot prawny, nawiązujący jednak (choćby przez przyjęcie nazwy Motor) do tradycji tej dyscypliny, sprawił, że po 23 latach w Lublinie znowu pojawiła drużyna występująca w najwyższej klasie rozgrywkowej.

W 2019 roku, beniaminek, już m.in. z pozyskanym Mikkelem Michelsenem, zajął bezpieczne szóste miejsce, co pozwoliło uniknąć baraży o pozostanie w gronie najlepszych. Rok później Motor powtórzył ten wynik. Ponieważ opóźnione z powodu pandemii koronawirusa rozgrywki odbywały się bez udziału publiczności, lubelscy kibice zadziwili świat stworzeniem z podnośników “podniebnego sektora”, o którym zrobiło się głośno w czołowych mediach na wszystkich kontynentach. Miało to niewątpliwie wpływ na przyznanie Lublinowi w 2021 roku dwóch rund FIM Speedway Grand Prix Polski, indywidualnych mistrzostw świata. Dla klubu stanowiło to ogromne wyzwanie potwierdzające kompetencje i ambicje połączone ze sprawnością organizacyjną działaczy Motoru.

Sportowe potwierdzenie przemyślanych decyzji w dążeniu do stałego podnoszenia poziomu mocno zaakcentowane zostało przed rokiem, kiedy lubelska drużyna dotarła do finału ekstraligi, po remisie u siebie ulegając w rewanżu Betard Sparcie Wrocław 40:50. Podopieczni Jacka Ziółkowskiego i Macieja Kuciapy powtórzyli najlepszy w historii lubelskiego żużla wynik, jakim było wicemistrzostwo Polski zdobyte dokładnie 30 lat wcześniej przez zespół, w którym występowali m.in. Hans Nielsen, Marek Kępa, Dariusz Śledź, Leigh Adams, Dariusz Stenka czy Jerzy Głogowski.

Wreszcie w mijającym roku, po raz pierwszy w 75-letnich dziejach czarnego sportu w Lublinie miejscowy zespół wygrał krajową rywalizację. Choć po fazie zasadniczej był zdecydowanym faworytem, to ostateczna walka o medalowe pozycje była pełna dramaturgii. W półfinałowej bowiem rywalizacji z For Nature Solutions Apatorem Toruń lublinianie musieli odrabiać dziesięciopunktową stratę z pierwszego spotkania. W finale przeciwko Moje Bermudy Stali Gorzów, z indywidualnym mistrzem świata Bartoszem Zmarzlikiem, do odrobienia było aż 12 punktów. Decydujące spotkanie Motor jednak wygrał 53:37 potwierdzając określenie prezesa klubu Jakuba Kępy, że w klubie nie zna się określenia “niemożliwe”.

– Widziałem już wielkie rzeczy, których Motor dokonywał, a których nie spodziewał się nikt. Nikt, poza nami… Przez te sześć lat wielokrotnie udowodniliśmy, że nigdy się nie poddajemy, że nigdy nie odpuszczamy i nie znamy słowa “niemożliwe”. Takie jest nasze żużlowe DNA – wyznał szef klubu, syn Marka, od dziecka poznający tajniki tej dyscypliny sportu.

Motor zakończył swój mistrzowski sezon rekordową, przynajmniej w ostatnich czasach, zdobyczą punktową – 1000 oraz liczbą 16 wygranych spotkań przy jednym remisie i trzech porażkach. Sztab szkoleniowy tworzony przez menedżera Jacka Ziółkowskiego, trenera Macieja Kuciapę oraz kierownika Marcina Świderskiego dysponował silnym, wyrównanym składem, który stanowili: kapitan zespołu Duńczyk Mikkel Michelsen (w 105 startach zdobył 217 punktów, co wraz z bonusami daje średnią biegową 2,229), Dominik Kubera (107 – 209 – 2,140), Jarosław Hampel (114 – 198 – 1,868), Maksym Drabik (113 – 174 – 1,752), Wiktor Lampart (78 – 102 – 1,526) i Mateusz Cierniak (78 – 96 – 1,500). Epizodyczne występy zaliczyli Australijczyk Frasier Bowes (średnia punktowa w trzech startach – 0,667) i Mateusz Tudzież, który w dwóch biegach zdobył 3 punkty.

Jednym z atutów mistrzowskiej ekipy była stabilizacja kadrowa, bo w porównaniu z poprzednim sezonem zabrakło tylko wykluczonego z rozgrywek Rosjanina Grigorija Łaguty, a Krzysztofa Buczkowskiego zastąpił Drabik.

Przed kolejną edycją rozgrywek ekstraligi, uważanej za najsilniejszą w świecie, Motor poszczycić się może hitowym transferem, bo do Lublina przeniósł się trzykrotny indywidualny mistrz globu Bartosz Zmarzlik.

Opuścili zespół dotychczasowy lider Michelsen, Drabik i kończący wiek juniora Lampart, a w ich miejsca pozyskani zostali doświadczeni 37-letni Szwed Frederik Lindgren, drużynowy mistrz świata i dwukrotny brązowy medalista Grand Prix oraz 26-letni Australijczyk Jack Holder, złoty medalista Speedway of Nations 2022. Ponadto z Rzeszowa do Lublina przeszedł junior Bartosz Bańbor.

Jeden z twórców sukcesów Motoru, wiceprezes klubu Piotr Więckowski nie kryje satysfakcji z dotychczasowych osiągnięć, ale cały czas podkreśla potrzebę sportowego rozwoju związanego ze szkoleniem młodzieży.

– Reaktywując lubelski żużel, w ciągu tych kilku lat zrobiliśmy wiele dobrego dla naszej dyscypliny, dla jej popularyzacji. Medal z najcenniejszego kruszcu oczywiście zobowiązuje nas do walki o utrzymanie miejsca w strefie medalowej, ale w sporcie wszystko jest możliwe. Roszady personalne dla wielu zawodników wynikają z potrzeby zmian w podejściu do pracy w klubie. Nasi nowi to żużlowcy z najwyższej półki, ale od początku przywiązując ogromną wagę do atmosfery w drużynie otoczymy ich serdecznością i gościnnością, by jak najszybciej stworzony został dobrze rozumiejący się kolektyw. Temu m.in. służyć będą w okresie przygotowawczym zgrupowanie integracyjne w Hiszpanii, gdzie przede wszystkim będziemy jeździć na rowerach, a także eskapady na pierwsze jazdy na torach żużlowych w Słowacji – zaznaczył wiceprezes.

– Nie zapominamy jednak o swojej misji i ogrom wysiłku poświęcamy na pracę z najmłodszymi. To żmudny, zaplanowany na wiele lat proces, który już niedługo zaowocuje. Dziś cieszymy się, że nasi adepci mają znakomite wzorce w pierwszej drużynie, a takie postacie jak Bartek Zmarzlik czy Mikkel Michelsen najlepiej pobudzają wyobraźnię i są fascynującymi wzorami do naśladowania dla młodych pasjonatów jazdy na motorach. Egzaminy na licencje w różnych klasach pojemnościowych zdało już kilkudziesięciu chłopaków. W zajęciach na torze do miniżużla na stadionie przy ulicy Kresowej czy innych formach jazdy na małych motorkach uczestniczyło w tym roku ponad 550 dzieciaków, na co przeznaczane są finanse z klubu żużlowego. Projekt się rozwija i dlatego w przyszłość lubelskiego speedwaya patrzę z wielkim optymizmem – dodał Więckowski, który sam w młodości jeździł na żużlu, ale bardziej znany jest z tego, że w 2000 roku na motocyklu pokonał trasę rajdu Dakar – Kair.

Jest też współzałożycielem i przez wiele lat był prezesem Klubu Motorowego Cross, w którym przed siedmiu laty reaktywowano lubelski żużel.

JŻ, PAP

Przejdź na Polsatsport.pl

UdziałĆwierkaćPinUdziałUdziałUdział

Powiązane Artykuły

Magazyn #7Strefa – 24.03. Transmisja TV i stream online
Sport

Magazyn #7Strefa – 24.03. Transmisja TV i stream online

Historyczny wyczyn Harry’ego Kane’a! Anglia ograła Włochy w Neapolu
Sport

Historyczny wyczyn Harry’ego Kane’a! Anglia ograła Włochy w Neapolu

Magda Linette w trzeciej rundzie turnieju w Miami
Sport

Magda Linette w trzeciej rundzie turnieju w Miami

Drużyna Joanny Wołosz odpadła z Ligi Mistrzyń siatkarek! Trzy kluby ze Stambułu w półfinałach
Sport

Drużyna Joanny Wołosz odpadła z Ligi Mistrzyń siatkarek! Trzy kluby ze Stambułu w półfinałach

Fury ostro zaatakował Usyka. “Ty mały tchórzu”
Sport

Fury ostro zaatakował Usyka. “Ty mały tchórzu”

Jest decyzja PZPN w sprawie trenera Motoru Lublin. Został ukarany!
Sport

Jest decyzja PZPN w sprawie trenera Motoru Lublin. Został ukarany!

Banai Poland

We bring you the best Premium WordPress Themes that perfect for news, magazine, personal blog, etc. Visit our landing page to see all features & demos.

LEARN MORE »

Ostatnie wpisy

  • Magazyn #7Strefa – 24.03. Transmisja TV i stream online
  • “Interwencja”. Kamienica jak tykająca bomba. Musieli uciekać
  • Francja: Protesty w całym kraju. Policja użyła gazu łzawiącego i armatek wodnych

Kategorie

  • Biznes
  • Kultura
  • Moto
  • Polska
  • Sport
  • Świat
  • Technologie
  • Uncategorized
  • Polityka prywatności
  • Warunki korzystania
  • Kontakt

© 2022 Banai Poland - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Polska
  • Świat
  • Biznes
  • Moto
  • Kultura
  • Rozrywka
  • Technologie
  • Sport

© 2022 Banai Poland - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta strona korzysta z plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie.