Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Klimat

Będą dopłaty na zakup i ładowanie elektrycznych ciężarówek w Polsce

Przez Pokój Prasowy2 lutego, 20242 min odczytu

Oprócz programu „Mój elektryk”, który dofinansowuje zakup elektrycznego samochodu osobowego, niedługo będzie można skorzystać z dopłat do ciężarówek. Program nosi nazwę „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Do tej pory w Polsce nie było żadnej stacji, która umożliwiłaby ładowanie zeroemisyjnych pojazdów tych kategorii.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji do zakupu lub dotacji do leasingu. 

Dopłata dla przedsiębiorców będzie udzielana tylko na zakup nowych i elektrycznych lub wodorowych samochodów ciężarowych kategorii N2 i N3. Są to kolejno pojazdy o masie dopuszczalnej wynoszącej od 3,5 do 12 ton oraz pojazdy powyżej 12 ton.

Minimalny roczny przebieg samochodu, który zostanie częściowo sfinansowany, ma wynieść minimum 50 tys. km.

Wysokość dopłaty będzie uzależniona od kilku czynników. Po pierwsze od wielkości przedsiębiorstwa, a kolejno od kategorii pojazdu. Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym większa dopłata. Najmniejsze firmy mogą uzyskać nawet 60 proc. kosztów kwalifikowanych, średnie do 50 proc., a duże do 30 proc. Na ten cel przewidziano 1 mld zł.

Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T , centrach logistycznych oraz terminalach intermodalnych, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Kolejne pieniądze przewidziano na rozwój infrastruktury ładowania ciężarówek elektrycznych. W puli jest 2 mld zł. Większość pieniędzy z puli, bo aż 80 proc. zostanie przeznaczonych na dotacje do ładowarek, które będą zlokalizowane wzdłuż sieci bazowej TEN-T. Polega to na budowie ogólnodostępnej stacji ładowania DC, która posiada min. dwa punkty ładowania (minimalna moc 350 kW). 20 proc. z 2 mld zł przeznaczono na dopłaty do centrum infrastruktury ładowania na terenie centrum logistycznego lub terminalu intermodalnego.

Co ważne, dotacja do budowy (lub rozbudowy) infrastruktury może wynieść aż 100 proc. kosztów kwalifikowanych. Program realizowany będzie w latach 2024-2029.

Program Czysta Polska

INTERIA.PL

Czytaj Dalej

Pożar w sortowni odpadów w Przemyślu. Płoną tysiące ton śmieci

Rozpoczęły tradycyjne spacery. Kierowcy muszą ustąpić im miejsca

Dziki indyk zaatakował dom opieki. Kanadyjczycy byli w szoku

Ruszyło koszenie traw. I ruszył spór o nie. Czy ma to sens i pomaga trawie?

Dotychczasowe wysiłki na nic. Wieloryby znikają. Musi ruszyć nowy program

Właśnie tu jest najczystsze powietrze na Ziemi. Dlaczego? Uchylono rąbka tajemnicy

„Żelazne drogi” w polskich górach. Mamy łańcuchy, ale nie via ferraty

Uważaliśmy je za najłagodniejsze „małpy miłości”. A tu takie zaskoczenie

Kosztowny dodatek do paszy ma ograniczać emisje krów. Naukowcy ostrzegają

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2025 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.