Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Ekonomia

Jaki PIT przy wynajmie mieszkania? Sprawdź, jaką złożyć deklarację

Przez Pokój Prasowy29 stycznia, 20242 min odczytu

Każdy obywatel, który wynajmuje w Polsce mieszkanie na rynku nieruchomości, powinien zapłacić podatek od dodatkowego dochodu. Ile on wynosi i jaką deklarację podatkową należy złożyć?

Podatek za wynajem mieszkania

Zgodnie z polskim prawem, każdy wynajmujący powinien odprowadzić podatek od dodatkowego dochodu uzyskanego z tytułu najmu nieruchomości. Jeśli dochód ten nie przekracza 100 tysięcy złotych, musi zapłacić 8,5 procent podatku od przychodu. Jeśli przekracza 100 tysięcy złotych, podatek wynosi 12,5 procent.

Jaki PIT przy wynajmie mieszkania?

Rodzaj deklaracji podatkowej, jaką należy złożyć w rozliczeniu rocznym z tytułu najmu mieszkania, jest uzależniony od celu najmu. Osoby, które wynajmują nieruchomość na cele prywatne, rozliczają się za pomocą PIT-28. W rozliczeniu mogą zawrzeć koszty remontu lokalu czy zakup sprzętu dla najmujących (np. mebli, kuchenki, pralki czy lodówki).

Osoby, które wynajmują nieruchomość w celu funkcjonowania tam działalności gospodarczej, rozliczają się za pomocą PIT-36 lub PIT-36L.

Wspólne rozliczenie z małżonkiem

Jeśli nieruchomość jest majątkiem wspólnym małżeństwa, mogą oni rozliczyć przychody z najmu we wspólnym rozliczeniu rocznym. W takiej sytuacji w deklaracji PIT-28 kwota limitu dochodów dla podatku 8 procent wynosi nie 100, ale 200 tysięcy złotych. Podatek 12,5 procent obowiązuje powyżej przychodu z tytułu najmu przekraczającego 200 tysięcy złotych.

Jak rozliczyć PIT-28 przy najmie prywatnym?

W przypadku najmu prywatnego należy rozliczyć PIT-28. Można to zrobić online na stronie podatki.gov.pl (Twój e-PIT) lub portal e-Deklaracje. Warto pamiętać, że w przypadku rozliczenia dochodu uzyskanego z najmu można nie tylko skorzystać z ulgi na internet, ale też ulgi odsetkowej.

Do kiedy trzeba rozliczyć PIT?

Tak jak w przypadku każdej rocznej deklaracji podatkowej, termin rozliczenia upływa 30 kwietnia. W ciągu 30 dni od złożenia deklaracji urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu na konto nadpłaconego podatku.

Czytaj Dalej

Dlaczego Polacy mieszkają tak ciasno? Eksperci wyjaśniają – Biznes Wprost

PFRON dopłaca do turnusu rehabilitacyjnego. Jak złożyć wniosek? – Biznes Wprost

USA rozwijają nowy pocisk do HIMARS. Pięć firm zbuduje prototypy PrSM Increment 4 – Biznes Wprost

Płaca minimalna 2027. 4950 zł brutto i 3703,93 zł na rękę – Biznes Wprost

Fiskus sprawdza zagraniczne konta Polaków. Możliwy 75-proc. podatek – Biznes Wprost

Dodatkowe lata do emerytury za dzieci. Jest decyzja sejmowej komisji – Biznes Wprost

Google odpowiada UOKiK. Ma umowy z ponad 20 wydawcami w Polsce – Biznes Wprost

Ukryte opłaty przy płatności kartą. Na to warto uważać przy kasie – Biznes Wprost

Jak przebiega naprawa kluczowego rurociągu? – Biznes Wprost

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2026 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.