Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Klimat

Koniec z ekościemą i reklamą kiepskich urządzeń. Etykiety mają mówić tylko prawdę

Przez Pokój Prasowy18 stycznia, 20242 min odczytu

W związku z rosnącym zjawiskiem greenwashingu w Unii Europejskiej Parlament Europejski zdecydował o wprowadzeniu zmian dot. etykietowania i reklamowania produktów jako „zielone”. 

Greenwashing to praktyka opisywania produktów proekologicznymi hasłami, które w rzeczywistości nie wcale są takie „eko”. Chodzi np. o stosowanie terminów „neutralny dla środowiska”, „dobry dla klimatu” itd bez udowodnienia tego faktu. Przykładowo producent podkreśla, że dany produkt pochodzi z recyklingu, ale wcale tak nie jest lub promuje odzież jako zrównoważoną, gdy w rzeczywistości tylko 10 proc. jej składu pochodzi z odzysku.

Producenci często zamieszczają na plastikowych opakowaniach i butelkach zielone loga lub oznaczenia sugerujące, że są one pozyskiwane w zrównoważony sposób. Prawda jest taka, że produkcja i używanie plastiku nie jest zrównoważone i „dobre dla planety”.

Jednocześnie wiele z produktów reklamowanych jako naturalne, czy organiczne rzeczywiście posiada takie cechy, jednak konsument powinien być o tym odpowiednio poinformowany (m.in. poprzez wskazanie odpowiednich certyfikatów lub innych dowodów). Konsumentom pozostaje zachowanie czujności podczas zakupów. Wiele firm i produktów w rzeczywistości ma mniejszy wpływ na środowisko i przyrodę w porównaniu do gigantów spożywczych, odzieżowych, czy technologicznych.                             

Po wejściu w życie unijnej dyrektywy dot. etykietowania, państwa członkowskie będą miały 24 miesiące na wprowadzenie nowych przepisów do swojego prawa. Według badań Unii Europejskiej z 2020 r. ok. 53 proc. etykiet dotyczących produktów ekologicznych było „niejasnych, wprowadzających w błąd lub bezpodstawnych”. 

Na mocy decyzji PE zabronione będzie także reklamowanie sprzętu AGD i elektroniki, które zaprojektowano tak, aby zepsuły się po upływie określonego czasu. Rozporządzenie to ma zniechęcić producentów do celowego postarzania produktów. Często zdarza się, że sprzęty psują się wraz z upływem okresu gwarancji.

Tę prawidłowość zauważają zarówno konsumenci, jak i potwierdzają liczne badania. Według nich większość produktów takich jak telefony komórkowe, drukarki czy niektóre pralki, psuje się między drugim a trzecim rokiem użytkowania.

Wraz z nadejściem nowych przepisów, producenci będą skłaniani do projektowania wytrzymałych produktów.

Czytaj Dalej

Pożar w sortowni odpadów w Przemyślu. Płoną tysiące ton śmieci

Rozpoczęły tradycyjne spacery. Kierowcy muszą ustąpić im miejsca

Dziki indyk zaatakował dom opieki. Kanadyjczycy byli w szoku

Ruszyło koszenie traw. I ruszył spór o nie. Czy ma to sens i pomaga trawie?

Dotychczasowe wysiłki na nic. Wieloryby znikają. Musi ruszyć nowy program

Właśnie tu jest najczystsze powietrze na Ziemi. Dlaczego? Uchylono rąbka tajemnicy

„Żelazne drogi” w polskich górach. Mamy łańcuchy, ale nie via ferraty

Uważaliśmy je za najłagodniejsze „małpy miłości”. A tu takie zaskoczenie

Kosztowny dodatek do paszy ma ograniczać emisje krów. Naukowcy ostrzegają

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2025 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.