Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Ekonomia

Lojalka to chwyt ze strony pracodawcy. Co trzeba o niej wiedzieć?

Przez Pokój Prasowy12 marca, 20242 min odczytu

„Lojalka” to popularna nazwa umowy lojalnościowej, którą pracodawca podpisuje z pracownikiem na określony czas. Umowa zwykle zawierana jest z konkretnego powodu, a pracodawca powinien dokładnie określić, czego oczekuje od pracownika.

Co to jest umowa lojalnościowa?

Umowa lojalnościowa to umowa, którą pracodawca może podpisać z pracownikiem w poniższych sytuacjach:

  • dotowania jego kursów, szkoleń czy studiów – zakład pracy pokrywa całość lub część kosztów szkoleń, ale w zamian oczekuje od pracownika zobowiązania, że ten będzie u niego świadczył pracę przez rok, dwa lub trzy od zakończenia szkolenia
  • zakazu konkurencji – w niektórych zawodach pracodawca może oczekiwać od pracownika lojalności i podpisania zobowiązania, że nie będzie świadczył pracy na zasadach umowy o pracę czy jakiejkolwiek innej działalności dla podmiotu, którego zakres działalności jest tożsamy z macierzystym miejscem pracy

Czy lojalka jest zgodna z prawem?

Umowa lojalnościowa to rozwiązanie, które przewiduje Kodeks Pracy. Jest zupełnie legalna i ma stanowić zabezpieczenie interesów pracodawcy przed ewentualną szkodą, którą mógłby wyrządzić pracownik.

W przypadku inwestowania w rozwój pracownika, przez lojalkę pracodawca zabezpiecza się przed tym, by wyszkolona osoba zbyt szybko nie opuściła jego zakładu pracy i nie wykorzystała zdobytych umiejętności u konkurencji. W przypadku zakazu konkurencji zakład pracy broni się przed świadczeniem pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką samą lub podobną działalność.

W jakich branżach obowiązuje zakaz konkurencji?

Umowa lojalnościowa o zakazie konkurencji obowiązuje najczęściej w tzw. branżach kreatywnych. Dotyczy: marketingu, mediów, wydawnictw, social mediów, firm z branży IT, ale też lekarzy czy prawników.

Konsekwencje naruszenia umowy lojalnościowej

Za naruszenie umowy lojalnościowej o zakazie konkurencji pracodawca może pociągnąć pracownika do odpowiedzialności. Zakład pracy może rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, może również oczekiwać naprawienia szkody i potencjalnie utraconych korzyści. W praktyce oznacza to karę finansową, która może być bardzo wysoka.

Czytaj Dalej

Netflix prosi o aktualizację danych. Zanim klikniesz, sprawdź nadawcę

Za mało wełny w wełnianych marynarkach i spodniach. Lord i Lavard ukarane

„Owocowe czwartki? Wolałabym podwyżkę”. Firmy jedno, pracownicy drugie

Sieci handlowe nie biorą jeńców. Po co cała ta „wojna” Lidla i Biedronki?

Umowy-zlecenie zostaną ozusowane. Będziemy mniej zarabiać na rękę

20 dol. na godzinę. Pracownicy McDonald’s mówią, że to kwestia uczciwości

Inflacja bazowa w dół. NBP przedstawił dane

Była wiceminister pracy o podniesieniu wieku emerytalnego. „Standardem 67 lat”

Auchan nie jest już najtańszym sklepem w Polsce. Jest nowy lider

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2025 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.