W ramach unijnej dyrektywy konsumenci, którzy zakupią sprzęt, będą mogli wybrać pomiędzy naprawą lub wymianą wadliwych produktów. Firmy z kolei będą musiały bezpłatnie naprawić produkt przyniesiony przez klienta (jeżeli będzie to tańsze niż wymiana na inny sprzęt). Producenci będą zobowiązani też do napraw sprzętów w niskich cenach.
Producent będzie zobowiązany ponadto do umieszczania informacji o przysługującym konsumentowi prawie do naprawy.
Unijna dyrektywa obejmie następujące produkty:
- telefony komórkowe,
- pralki,
- zmywarki,
- lodówki,
- tablety i inne urządzenia z wyświetlaczami elektronicznymi,
- odkurzacze,
- dyski zewnętrzne,
- akumulatory do rowerów elektrycznych.
Na mocy decyzji PE zabronione będzie także reklamowanie sprzętu AGD i elektroniki, które zaprojektowano tak, aby zepsuły się po upływie określonego czasu. Rozporządzenie to ma zniechęcić producentów do celowego postarzania produktów. Często zdarza się, że sprzęty psują się wraz z upływem okresu gwarancji. Tę prawidłowość zauważają zarówno konsumenci, jak i potwierdzają liczne badania.
Według nich większość produktów takich jak telefony komórkowe, drukarki czy niektóre pralki, psuje się między drugim a trzecim rokiem użytkowania.
Wraz z nadejściem nowych przepisów, producenci będą skłaniani do projektowania wytrzymałych produktów.
Kraje należące do UE będą zobowiązane do promowania bardziej ekologicznych postaw. Powstaną też dedykowane strony internetowe, na których będzie można sprawdzić wszelkie informacje na temat napraw i miejsc, które świadczą takie usługi.
Dyrektywa dot. prawa do naprawy wejdzie w życie prawdopodobnie w tym roku, a członkowie wspólnoty będą mieli 24 miesiące na dostosowanie się do nowych zasad.