Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Zdrowie

„Odsyłanie z kwitkiem” przy rejestracji do lekarza rodzinnego to plaga. Czy pracownik rejestracji ma do tego prawo?

Przez Pokój Prasowy13 lutego, 20242 min odczytu

Zdarza się, że podczas rejestracji do lekarza rodzinnego słyszymy od pracownika rejestracji, że danego dnia u lekarza nie ma szans na wizytę, ponieważ „brakuje numerków”. Niemal każdy, kto próbował zapisać się do lekarza na ten sam dzień, zapewne chociaż raz spotkał się z taką sytuacją. Okazuje się jednak, że tylko jedna osoba może zdecydować o tym, czy wizyta odbędzie się danego dnia, czy nie. To z kolei zależy od stanu zdrowia pacjenta.

Kto może odmówić zapisu do lekarza na ten sam dzień?

Okazuje się, że choć zapisy przyjmuje pracownik rejestracji, to decyzję o tym, że dana osoba nie zostanie przyjęta tego samego dnia u lekarza POZ podejmuje właśnie lekarz rodzinny. Do Rzecznika Praw Pacjenta często trafiają skargi na przychodnie, które odmawiają pacjentom zapisu na poradę lekarską w tym samym dniu, tłumacząc się na przykład godzinami przyjęć i określoną liczbą miejsc.

Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia, jest stan zdrowia pacjenta. To lekarz rodzinny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta.

Taka zasada wynika z faktu, że pracownik rejestracji nie jest pracownikiem medycznym i nie może podejmować decyzji w tym zakresie. Jest on odpowiedzialny jedynie za sprawy organizacyjne danej placówki. Z kolei w przypadku konsultacji specjalistycznych, warto sprawdzić, jak znaleźć szybszy termin wizyt u lekarza.

Co zrobić, gdy pracownik rejestracji odmawia zapisania do lekarza POZ?

„Jeśli pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, pacjenci w pierwszej kolejności powinni zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej jeśli zrobią to pisemnie, ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta” – brzmi oficjalna informacja na stronie gov.pl

W przypadku, gdy taka odpowiedź będzie dla pacjenta niewystarczająca – może zwrócić się do właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, a także skontaktować z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Takie zasady rejestracji pacjentów wynikają z załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Każda placówka udzielająca świadczeń w ramach NFZ musi przestrzegać zasad tam zawartych.

Czytaj Dalej

To koniec kolejek do lekarzy? Wiadomo, kiedy szybszy i prostszy sposób zapisów wchodzi w życie

ZUS masowo kontroluje L4 i wstrzymuje wypłaty. Te osoby są sprawdzane najczęściej

Ta sprawa dotyczy wszystkich Polaków. NFZ ostrzega przed oszustami

Polscy geniusze światowej medycyny

Nie ma czasu, by zwlekać

Wypadanie włosów jest wołaniem organizmu o pomoc. To mało znany objaw groźnej i częstej choroby

Intuicja czy logika? Sprawdź, co jest twoją mocniejszą stroną

Na skórze można zauważyć objawy groźnego nowotworu. Liczba zachorowań rośnie lawinowo

Półpasiec powoduje, że zasadnicza choroba postępuje

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2025 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.