Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Klimat

Pełna bateria w zaledwie pięć minut. To koniec największej wady elektryków?

Przez Pokój Prasowy26 stycznia, 20242 min odczytu

Inżynierowie z Cornell University opracowali baterię litową, którą można naładować w mniej niż pięć minut. Według specjalistów akumulator zachowuje swoją wydajność podczas cyklicznego użytkowania, czyli znosi wielokrotne ładowania i rozładowywania.

Przełomowe odkrycie naukowców ma pomóc w rozwoju branży elektromobilności. M.in. w związku z ograniczonym zasięgiem samochodów elektrycznych oraz długim procesem ładowania elektryka wielu kierowców nie decyduje się na zakup takiego samochodu. Według ekspertów te kwestie są przeszkodą w rozwoju elektromobilności na świecie. Nowa bateria może to zmienić – twierdzi zespół z Cornell University.

„Jeśli możesz naładować akumulator w pojeździe w pięć minut, to znaczy, że nie musisz mieć bardzo pojemnego akumulatora. Możesz zadowolić się mniejszą pojemnością, a to z kolei oznacza mniejszy koszt pojazdów elektrycznych” – powiedział Lynden Archer, profesor inżynierii na nowojorskiej uczelni.

Baterie litowo-jonowe to najpopularniejsze formy zasilania pojazdów elektrycznych i smartfonów. Baterie są lekkie i energooszczędne. Jednak ładowanie akumulatorów może zająć sporo czasu, co czyni je mniej atrakcyjnymi dla kierowców.

Według inżynierów z Cornell University przełomem jest wykorzystanie w akumulatorach indu. Jest to miękki metal, używany głównie w produkcji fotokomórek i mikroelektronice.

Ind ma dwie kluczowe cechy, które decydują o szybkim ładowaniu baterii oraz o jej długiej żywotności i wydajności. Ind jest jednak ciężki, dlatego naukowcy nie poprzestają na badaniach i chcą dalej sprawdzać, jakie materiały i rozwiązania mogłyby zapewnić szybkie ładowanie i mniejszą wagę. 

Pojemność akumulatora jest zależna od liczby ogniw i modułów. Im więcej się ich znajduje, tym większa będzie pojemność baterii. Równocześnie większa liczba ogniw wiąże się z większym rozmiarem i masą baterii.

Mimo przeciwności związanych z wagą indu, badacze twierdzą, że nowa technologia baterii w połączeniu z ładowaniem indukcyjnym na drogach, zmniejszyłaby koszt akumulatorów. Równocześnie elektryczne pojazdy stałyby się bardziej opłacalne dla kierowców.

Zobacz też: Kolejny problem z SUV-ami. Chodzi o rażące oświetlenie

Czytaj Dalej

Pożar w sortowni odpadów w Przemyślu. Płoną tysiące ton śmieci

Rozpoczęły tradycyjne spacery. Kierowcy muszą ustąpić im miejsca

Dziki indyk zaatakował dom opieki. Kanadyjczycy byli w szoku

Ruszyło koszenie traw. I ruszył spór o nie. Czy ma to sens i pomaga trawie?

Dotychczasowe wysiłki na nic. Wieloryby znikają. Musi ruszyć nowy program

Właśnie tu jest najczystsze powietrze na Ziemi. Dlaczego? Uchylono rąbka tajemnicy

„Żelazne drogi” w polskich górach. Mamy łańcuchy, ale nie via ferraty

Uważaliśmy je za najłagodniejsze „małpy miłości”. A tu takie zaskoczenie

Kosztowny dodatek do paszy ma ograniczać emisje krów. Naukowcy ostrzegają

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2025 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.