Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Ekonomia

Podatek PCC od samochodu. Rząd podniesie limit zwolnienia do 3 tys. zł – Biznes Wprost

Przez Pokój Prasowy17 lipca, 20262 min odczytu


Rząd planuje podwyższyć limit zwolnienia z podatku PCC od samochodu kupowanego od osoby prywatnej. Jeśli propozycja wejdzie w życie, nabywcy pojazdów o wartości do 3 tys. zł nie będą musieli płacić 2-procentowego podatku ani składać deklaracji PCC-3.

Wyższy limit zwolnienia z podatku PCC


Ministerstwo Finansów i Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji ustawy, który zakłada podniesienie limitu wartości transakcji zwolnionych z podatku od czynności cywilnoprawnych z obecnych 1000 zł do 3000 zł.


Obecnie osoba kupująca samochód od osoby prywatnej musi zapłacić podatek w wysokości 2 proc. wartości pojazdu, chyba że jego wartość nie przekracza 1000 zł. Zwolnienie nie dotyczy natomiast aut kupowanych od firm, gdzie transakcja jest dokumentowana fakturą VAT.

Dlaczego rząd chce zmienić przepisy?


Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, obecny limit obowiązuje niezmiennie od 1 stycznia 2001 r. Od tego czasu znacząco wzrosły wynagrodzenia oraz ceny, przez co próg zwolnienia przestał odpowiadać realiom rynku.


Resort zwraca uwagę, że pobór podatku od bardzo tanich rzeczy często okazuje się nieefektywny. Koszty związane z jego rozliczeniem i ewentualnym prowadzeniem postępowań podatkowych mogą być zbliżone do samej kwoty należnego podatku lub nawet ją przewyższać.

Kiedy zmiany mogą wejść w życie?


Projekt nie wskazuje konkretnej daty obowiązywania nowych przepisów dotyczących PCC. Z uzasadnienia wynika jednak, że mają one wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia ustawy.


Obecnie projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Przed wejściem w życie musi jeszcze przejść pełną ścieżkę legislacyjną, obejmującą prace parlamentarne oraz podpis prezydenta. Według autorów projektu realnym terminem obowiązywania nowych zasad może być ostatni kwartał bieżącego roku.

Jakie auta będzie można kupić bez podatku?


Podniesienie limitu do 3 tys. zł oznacza, że bez podatku będzie można kupić wiele starszych samochodów z przełomu lat 2000–2005. W tej cenie dostępne są m.in. modele segmentu B, takie jak Renault Clio czy Peugeot 206.


Choć wiele takich aut ma skromne wyposażenie, często można znaleźć egzemplarze z udokumentowaną historią i przebiegiem oraz wyposażone w podstawowe systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS czy poduszka powietrzna kierowcy.

Czytaj Dalej

Polacy ukrywają przed partnerem wydatki. Zaskakujący raport – Biznes Wprost

Sensacja w Europie. Skarby Wikingów znalezione w trzech europejskich krajach – Biznes Wprost

Podatek od zebranych grzybów. W tych sytuacjach musimy go zapłacić – Biznes Wprost

Budowa Portu Polska ma kłopoty. Polimex Mostostal i Hochtief rezygnują z budowy terminala – Biznes Wprost

Kryzys w rolnictwie. Co trzeci rolnik planuje porzucić zawód – Biznes Wprost

PESEL przy zakupach od 2027 roku. Nowe przepisy AMLR i limit 10 tys. euro – Biznes Wprost

Gdzie oddać przeterminowane leki i stare farby? Wracają objazdowe zbiórki odpadów – Biznes Wprost

Fundusz alimentacyjny 2026. Nowy próg dochodowy od 1 października – Biznes Wprost

Dopłaty do ogrzewania 2026/2027. Kto może otrzymać dodatek mieszkaniowy i zasiłek? – Biznes Wprost

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2026 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.