Close Menu
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Facebook X (Twitter) Instagram
Historie Internetowe
Facebook X (Twitter) Instagram
Banai
Subskrybuj
[gtranslate]
  • Polska
  • Lokalne
  • Świat
  • Polityka
  • Ekonomia
  • Nauka
  • Sport
  • Zdrowie
  • Klimat
  • Trendy
  • Komunikat prasowy
Ekonomia

Darowizna od rodziców a podatek. Fiskus wyjaśnia zasady zwolnienia – Biznes Wprost

Przez Pokój Prasowy17 lipca, 20262 min odczytu


Przekazanie pieniędzy przez rodziców zwykle kojarzy się z możliwością skorzystania ze zwolnienia z podatku od darowizn. Najnowsza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej pokazuje jednak, że o zastosowaniu preferencji decyduje nie tylko zgłoszenie darowizny, ale również sposób przekazania środków.


Sprawa dotyczyła podatnika, który otrzymał od ojca pieniądze w gotówce. Następnie sam wpłacił je na własny rachunek bankowy i zamierzał zgłosić darowiznę na formularzu SD-Z2 w wymaganym terminie sześciu miesięcy. W jego ocenie taka dokumentacja pozwalała jednoznacznie wykazać źródło pochodzenia pieniędzy oraz fakt ich nieodpłatnego przekazania.

Fiskus wskazał, kiedy zwolnienie nie przysługuje


Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się z takim stanowiskiem. W interpretacji uznał, że wpłata gotówki przez obdarowanego na własne konto nie spełnia wymogów określonych w ustawie o podatku od spadków i darowizn.


Organ wyjaśnił, że warunek zwolnienia zostaje spełniony wyłącznie wtedy, gdy pieniądze zostaną przekazane przez darczyńcę bezpośrednio na rachunek bankowy obdarowanego albo za pośrednictwem przekazu pocztowego. Inny sposób udokumentowania przekazania środków nie daje prawa do skorzystania z preferencji podatkowej.

Sposób przekazania pieniędzy ma kluczowe znaczenie


Skarbówka podkreśliła, że przepisy mają umożliwiać jednoznaczne powiązanie przekazanych środków z konkretnym darczyńcą. Dowodem spełniającym ustawowe wymagania jest przelew wykonany przez osobę przekazującą darowiznę lub przekaz pocztowy.


Interpretacja oznacza, że nawet jeśli pieniądze rzeczywiście pochodzą od rodziców, a obdarowany terminowo zgłosi darowiznę do urzędu skarbowego, przekazanie gotówki „do ręki”, a następnie samodzielna wpłata na konto może pozbawić prawa do zwolnienia z podatku.


W praktyce osoby otrzymujące większe kwoty od najbliższej rodziny powinny zadbać nie tylko o zgłoszenie darowizny, ale również o prawidłową formę przekazania pieniędzy. Z przedstawionej interpretacji wynika, że to właśnie sposób dokonania transferu środków może przesądzić o możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego.

Czytaj Dalej

Polacy ukrywają przed partnerem wydatki. Zaskakujący raport – Biznes Wprost

Sensacja w Europie. Skarby Wikingów znalezione w trzech europejskich krajach – Biznes Wprost

Podatek od zebranych grzybów. W tych sytuacjach musimy go zapłacić – Biznes Wprost

Budowa Portu Polska ma kłopoty. Polimex Mostostal i Hochtief rezygnują z budowy terminala – Biznes Wprost

Kryzys w rolnictwie. Co trzeci rolnik planuje porzucić zawód – Biznes Wprost

PESEL przy zakupach od 2027 roku. Nowe przepisy AMLR i limit 10 tys. euro – Biznes Wprost

Gdzie oddać przeterminowane leki i stare farby? Wracają objazdowe zbiórki odpadów – Biznes Wprost

Fundusz alimentacyjny 2026. Nowy próg dochodowy od 1 października – Biznes Wprost

Dopłaty do ogrzewania 2026/2027. Kto może otrzymać dodatek mieszkaniowy i zasiłek? – Biznes Wprost

Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Home
  • Buy Now
© 2026 Banai. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.