Na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej pojawiło się nowe ogłoszenie – otwarcie rekrutacji na kurs na kontrolera ruchu lotniczego.
By dostać się na szkolenie na „najbardziej odpowiedzialny zawód świata” spełnić trzeba niemałe wymagania.
Kontroler ruchu lotniczego. Co jest wymagane?
Jak czytamy, przyszły kontroler powinien mieć m.in. „bardzo dobrą orientację przestrzenną, umiejętność myślenia koncepcyjnego i wyjątkowe zdolności analityczne”.
Ważna jest też zdolność pracy pod presją „w maksymalnym skupieniu przez kilka godzin” oraz „samodzielność w działaniu” przy jednoczesnej umiejętności pracy w grupie. Kandydat powinien wykazać się również bardzo dobrym stanem zdrowia, świetną dykcją i posługiwać się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2.
PAŻP wymienia też w ogłoszeniu „odporność na ciągłą zmianę sytuacji” – ta na lotnisku wydaje się kluczowa.
PAŻP zatrudnia kontrolerów lotu. Wysokie zarobki
Obecnie w Polsce pracuje 614 kontrolerów ruchu lotniczego, którzy nie zawsze wiązali swoją przyszłość z lotniskiem – to muzycy, lekarze, piloci.
PAŻP podkreśla, że kontrolerzy ruchu lotniczego odpowiadają za bezpieczeństwo wszystkich operacji lotniczych oraz za efektywny ruch samolotów i unikanie opóźnień w ruchu, które generują problemy dla całego rynku lotniczego.
Kandydaci na kontrolerów muszą ukończyć dwuletni kurs podzielonego na trzy etapy.
Pierwszy – teoretyczny – trwa około sześciu miesięcy w Warszawie – wynagrodzenie kursanta jest równe minimalnemu wynagrodzeniu krajowemu. Drugi – symulatorowy – również trwa sześć miesięcy, a wynagrodzenie to pensja minimalna. Trzeci etap przebiega już na stanowisku pracy pod nadzorem instruktora (z wynagrodzeniem 6000 zł miesięcznie) i trwa około 12 miesięcy w jednej z wybranych lokalizacji w Polsce.
Zajęcia trwają od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15. Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Po ukończeniu kursu kandydaci przystępują do państwowego egzaminu, po którym otrzymują licencję kontrolera ruchu lotniczego.
Długie szkolenie wynagradzają późniejsze zarobki – miesięczne wynagrodzenie całkowite na tym stanowisku wynosi 14,8 tys. zł, brutto, najlepsi zarabiają nawet w granicach 20 tys. złotych.
„Najbardziej odpowiedzialny zawód na świecie”
Kontrolerzy często „ręcznie” ustawiają trasy samolotów przelatujących przez Polskę w odpowiednich obszarach przestrzeni lotniczej. To od nich zależy, jak długo pasażerowie będą w podróży i czy zdążą na przesiadkę. „Dlatego myślenie i planowanie strategiczne jest w tej profesji również niezbędne” – podkreśla PAŻP.
Zatrudniani przez polską agencję kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w Warszawie oraz w ośrodkach regionalnych. Czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów około 3000 samolotów znajdujących każdego dnia w polskiej przestrzeni powietrznej.
Z danych Agencji wynika, że 187 kontrolerów obszaru pracuje w sali operacyjnej, bez kontaktu wzrokowego z samolotami przelatującymi nad Polską. Tymi, które lądują na polskich lotniskach, zajmują się kontrolerzy zbliżania (jest ich obecnie 149), którzy mają za zadanie bezpiecznie i na czas doprowadzić samoloty do lotnisk docelowych, a samoloty odlatujące skierować na trasę przelotu. W bezpośredniej okolicy lotniska i na nim za bezpieczny ruch samolotów odpowiadają z kolei kontrolerzy pracujący na wieży – obecnie jest ich 278.
Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage – polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!